کلاس یوس

استانبول، ترکیه – 06 ژوئن: معترضان در پارک گزی در میدان تقسیم در 6 ژوئن 2013 در… [+] استانبول، ترکیه. اعتراضات در ابتدا بر سر سرنوشت پارک تقسیم گزی، یکی از آخرین فضاهای سبز مهم در مرکز شهر آغاز شد. واکنش شدید پلیس، نخست وزیر رجب طیب اردوغان و دستور کار اقتدارگرایانه روزافزون دولت وی، خشم درگیری ها را گسترش داده است. (اعتبار تصویر: Getty Images از طریق @daylife)

در نگاه اول، ناآرامی‌های اخیر در ترکیه را می‌توان با یک قیام در جای دیگر منطقه اشتباه گرفت: مردمی که در یک میدان بزرگ جمع شده‌اند و خواسته‌های سکولار خود را از طریق اعتراضات گسترده بیان می‌کنند. اما به دقت نگاه کنید، خواهید دید که قیام های ترکیه در مورد مسائلی است که فراتر از درختان چنار پارک گزی است.
با این حال، نیروی پلیس بیش از حد وحشیانه علیه معترضان مسالمت‌آمیز که سعی می‌کردند این پارک را از جایگزینی با یک مرکز خرید دیگر محافظت کنند، تنها جرقه‌ای بود که برای روشن کردن ملتی لازم بود و در سکوت، خشم را نسبت به دولت استبدادی فزاینده اردوغان در آتش ایجاد کرد.
Oktay Ege Kozak، منتقد و فیلمنامه نویس ترک، آنچه را که هزاران ترک، از پیر و جوان را در میان همه شکاف های قومی و مذهبی در خیابان ها گرد هم آورده است، توصیف می کند:
این اعتراضات دیگر فقط مربوط به دسته ای از درختان نیست. این اعتراضات مربوط به میلیون ها نفر از مردم ترکیه است که هر کاری که می توانند برای حفاظت از میراث آزادی شخصی و سکولاریسم کشورمان انجام می دهند. پس از ده سال از ذره ذره ذره ذره ذره شدن حقوقشان، پیر و جوان کشور دور هم جمع می شوند تا به پادشاهی فریب خورده و خودخواسته یادآوری کنند که بر این سرزمین حکومت نمی کند. که زمین مال او نیست، مال همه ماست… انفجار اجتناب ناپذیر بود.
بسیاری از ترک‌های جوانی که من با آنها مصاحبه کردم، ترس از نزدیک‌تر شدن پایه‌های سکولار دموکراتیک ترکیه به دموکراسی اسلامی را به دلیل سیاست‌های مذهبی و محافظه‌کارانه راست‌گرای اردوغان بیان کردند. به گفته آنها، این “پادشاه” خود تاجگذاری شده بدون مجازات از اختیارات خود سوء استفاده کرده است.
ترکیه در حال حاضر “زندان پیشرو روزنامه نگاران” در جهان است و دولت اردوغان در پی اعتراضات، همه رسانه ها به ویژه شبکه های اجتماعی را مورد انتقاد قرار داده است. نخست وزیر ترکیه حتی توییتر را به تحریف وقایع در کشورش متهم می کند. ده ها کاربر شبکه های اجتماعی دستگیر شده اند.
علی‌رغم این تلاش‌ها برای ارعاب سازمان‌دهی آنلاین، غیرقابل انکار است که یک بار دیگر می‌بینیم که رسانه‌های اجتماعی به عنوان راه نجاتی برای معترضانی که علیه دولت خود صحبت می‌کنند، عمل می‌کند، همانطور که استیو دورسی از The Media Line توضیح می‌دهد:
شبکه های تلویزیونی ترکیه تقریباً هیچ یک از اعتراضات در کشور خود را نشان نداده اند. در یکی از شدیدترین لحظات، زمانی که نیروهای پلیس با معترضان در اینجا درگیر شدند، خودروها واژگون شدند و ساختمان ها به آتش کشیده شدند، یکی از شبکه های خبری تلویزیون ترکیه به پخش مستندی درباره پنگوئن ها ادامه داد. به نظر می‌رسد که این اعتراض‌ها اکنون یکی از مهم‌ترین رویدادها در تاریخ مدرن ترکیه هستند… با پوشش غیرسیاسی و قابل اعتماد کمی که از رسانه‌های معمولی در دسترس است، بسیاری از ترک‌ها منابع رسانه‌های اجتماعی مانند توییتر را پذیرفته‌اند.
شاید هیچ چیز بیشتر از تلاش های اردوغان برای تنظیم آزادی زنان گویای این نباشد که سیاست های اردوغان چقدر محافظه کارانه است. من با یک زن ترک آمریکایی که در بخش جامعه مدنی کار می کرد صحبت کردم. او که به شرط ناشناس ماندن با من صحبت می کرد، گفت که اتخاذ مواضع قوی در مورد مسائل زنان در ترکیه “یک سکوی عالی برای استراتژی دزدی نخست وزیر در رابطه با دستیابی به اهداف دموکراسی اسلامی او است.”
او به قانون‌هایی اشاره می‌کند که اردوغان در پارلمان به طور مداوم زنان را هدف قرار می‌دهد، از کاهش محدودیت قانونی سقط جنین از 16 هفته به 10 هفته گرفته تا تشویق زنان ترک به داشتن سه فرزند تا نادیده گرفتن شیوه‌های تداوم ازدواج در ترکیه و مسائل خشونت خانگی. با این حال، دیگران هشدار می دهند که زنان ترک را نمی توان تعمیم داد:
ترکیه از یک بحران هویت ریشه دار رنج می برد، تقریباً مانند یک اختلال چند شخصیتی. ترکیه خانه بسیاری از جهان ها و قبایل موازی است که معمولاً یکدیگر را قطع نمی کنند. بنابراین، این سؤال که اگر ترکیه بیشتر به یک کشور اسلامی تبدیل شود، چه چیزی را باید از دست بدهند، برای زنان مختلف معنای متفاوتی دارد: یک دولت سکولار کمتر سختگیرانه به زنان روسری فرصتی برای مشارکت در زندگی عمومی می دهد. با این حال، یک حکومت اسلامی تر، آزادی زنان با سبک زندگی مترقی تر را به طرز دردناکی محدود خواهد کرد.
اگرچه بر خلاف همسایگان منطقه‌ای خود، اعتراضات ترکیه قبلاً “تابستان ترکیه” نامیده شده است، ترکیه مانند ایران برای حق اساسی دموکراتیک برای رای دادن یا برای برکناری دیکتاتوری مانند مصر مبارزه نمی‌کند. زنان ترک مانند عربستان سعودی خواستار حق رانندگی نیستند.
این مبارزه ای است برای حفظ یک کشور سکولار که یک دموکراسی سکولار است، فقط همین: یک دموکراسی سکولار. این یکی از انتقادی ترین نهادهای ایدئولوژیک کمال آتاتورک بود. ترک‌های امروزی نمی‌خواهند این بنیان حتی کوچک‌ترین خدشه‌دار شود.
آیا ترکیه می‌تواند به عنوان چراغ امید برای دموکراسی‌های مسلمان باقی بماند؟ در حال حاضر، خلق و خوی در ترکیه سرپیچی به نظر می رسد، زیرا جوانان مصمم هستند برای هویت کثرت گرایانه و ریشه های سکولار خود مبارزه کنند. دکتر دنیز شنول سرت، استادیار روابط بین‌الملل در دانشگاه اوزیگین، «تسخیر گزی» را با یک آزمایش آزمایشگاهی مقایسه می‌کند و آزمایش می‌کند که آیا ترک‌ها واقعاً می‌توانند هویت پیچیده خود را حفظ کنند یا خیر.
به عنوان یک جوان، تحصیل کرده، زن، حرفه ای، چیزی که می ترسم این است که سبک زندگی ام را از دست بدهم. من بدم نمی آید مردم نمازشان را بخوانند. اگر من مشروب بخورم آنها نباید اذیت شوند. من دوست دارم دامن کوتاه بپوشم. می خواهند چادر بپوشند. هیچوقت نفهمیدم چرا ولی الان دیگه سوال نمیکنم. بسیاری از ترکیه‌ها – سکولارها/اسلامی‌ها، سنی‌ها/علوی‌ها، کردها/ترک‌ها، غنی/فقیر هستند. تقسیم بندی ها زیاد است. اما این آشفتگی کنونی به ما نشان می دهد که می توانیم با هم زندگی کنیم.
بیایید به هزاران ترکی که برای حقوق خود می جنگند، و جان خود را در سراسر کشور به خطر می اندازند، امیدوار باشیم که در واقع، همه بتوانند با هم زندگی کنند.
Anushay Hossain یک تحلیلگر سیاست و روزنامه نگار مستقر در واشنگتن دی سی است. او وبلاگ، نقطه آنوشای را می نویسد.
انوشای حسین

* استانداردهای تحریریه چاپ
* چاپ مجدد و مجوزها

توسط chehrenet