اردیبهشت 1401: مهدی اسلامپناه، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران، ضمن اشاره به این موضوع که تا دهه 80 استاندارد اجباری در خودروها اعمال نمیشد، در جدیدترین مصاحبه خود، توضیحات جالبی درباره آخرین وضعیت استناداردهای خودرو داده که خلاصه آنرا در ادامه میخوانید:
1- اکنون آمار تلفات جادهای به 16 هزار نفر میرسد که بسیار نگرانکننده است. اما استانداردهای اجباری در حوزه عملکرد ایمنی خودروها، میتواند نقش مهمی را در این زمینه ایفا کند.
2- آخرین تعلیق استاندارد در زمان دولت قبل بوده که 9 استاندارد مهم خودرو تعلیق شد. این استانداردها با فشار تولیدکننده و عوامل داخلی ایجاد شد و در واقع خودروسازان سرگل استانداردها را تعلیق کردند. یکی از مهمترین آنها، آزمون تست تصادف و ترمز بوده است.
3- اکنون تعلیق استانداردهای اجباری تنها در شورای عالی استاندارد امکانپذیر است؛ 9 استاندارد تعلیق شده نیز برگشتهاند و خودروسازان نمیتوانند دوباره آنرا تعلیق کنند.
4- تا به امروز، استانداردهای اجباری خودروهای تولید داخل به 85 مورد میرسید؛ اما اکنون خدمات پس از فروش نیز به این استانداردهای اجباری پیوسته است که تاکنون وجود نداشت.
5- در گذشته، سازمان استاندارد هر دو سال به خودروساز تائیدیه میداد. اما اکنون این نظارت یک ماهه شده و خودروساز باید هر ماه تائیدیه مربوطه را از سازمان استاندارد اخذ کند.
6- خودروهای داخلی این روزها دارای مشکل کیفیت پایین قطعات هستند. برخی از قطعات موردنیاز در کشور تولید شده و برخی نیز وارداتی هستند. اکنون خودروسازان مکلفاند که تنها از دارندگان پروانه استاندارد، قطعات یدکی خود را تامین کنند.
7- امروزه خودروسازان خود را مسئول کیفیت محصولات نمیدانند و پاسخگوی آن نیز نیستند. بنابراین، سازمان استاندارد به صورت جدی موضوع کدهای QR را اجرا میکند تا مغایرتها رفع شوند. این کدها در قسمت شیشه جلویی خودرو نصب میشوند.
8- خودروساز موظف است که تا قبل از پیشفروش خودرو، تائیدیهها را دریافت کند. اگر تا قبل از فرآیند پیشفروش تائیدیه نو را دریافت نکند، تبلیغاتش خلاف قانون تلقی میشود. در ضمن، خودروساز مکلف به کنترل کیفیت در فرآیند تولید خود بوده و در صورت مغایرت کیفی و کمی، آن را بپذیرد و پاسخگو باشد. مردم با همین بند میتوانند به قوه قضاییه شکایت کنند. زیرا قوه قضاییه این بند را پذیرفته و مدیران عامل ایران خودرو و سایپا نیز آن را امضا کردهاند.
9- اگر خودرویی دو ماه در پارکینگ نمایندگیهای فروش باقی ماند و دچار اتفاقاتی نظیر آسیب بدنه، شنزدگی، حوادث طبیعی و … شد، باید گزارش کیفیت آن دوباره به سازمان استاندارد ارائه شود.
source