ممکن است که سر و کله زدن با موهای چرب برایتان خیلی سخت و ناخوشایند باشد. شاید شما هم از آن دسته از افراد هستید که موهایتان را می‌شویید و آن را خشک می‌ کنید و بعد از گذشت چند ساعت موها به حالت قبلی برمی‌گردند و چرب می‌شوند. علاوه بر اینکه موهای چرب ظاهری بد را در افراد به وجود می‌آورند همچنین باعث تحریک پوست سر نیز می‌شوند و ممکن است که بیماری‌هایی را به وجود آورد.

به علاوه عارضه هایی مانند ریزش مو همچنین خارش پوست سر قارچ و خیلی از عارضه‌های دیگر ممکن است که بیشتر موهای چرب را درگیر به خود کنند.

چرب شدن موی سر جای نگرانی ندارد زیرا راهکارهایی برای درمان آن وجود دارد. تا انتهای مطلب با ما همراه باشید تا همه چیز را در مورد چربی موی سر بفهمید.

علت چربی موی سر

علت چربی سر هیچ ربطی به خود مو ندارد زیرا موهای شما نمی‌توانند چربی بسازند در واقع این چربی که بوم نیز نام دارد از طریق غدد چربی بر روی پوست سر شما به وجود می‌آید. پوست سرتان پر از منافذ ریزی است که به آن فولیکول مو می‌گویند فولیکول‌ها ریشه مو را درون این منافذ احاطه کرده‌اند و بیشتر این فولیکول‌ها دارای غددی هستند که سبوم را به وجود می‌آورند. البته دقت داشته باشید که این غدد چربی، می‌تواند مو و پوست را سالم و مرطوب نگه دارد همچنین این غده ها از عفونت پوست سر جلوگیری می‌کنند، ولی گاهی نیز این غدد، چربی بیش از حدی را به وجود می‌آورند و منجر به این می‌شوند که پوست و مو چرب شوند.

تولید بیش از حد چربی به وسیله فولیکول‌های مو ممکن است که دلایل مختلفی داشته باشد که در ادامه آنها را ذکر می‌کنیم:

تغییر هورمون ها

غده چربی شما به وسیله هورمون‌ها کنترل می‌شوند در نتیجه وقتی که این هورمون‌ها تغییر پیدا کنند امکان دارد که غده شما چربی زیاد از حدی تولید کند این مسئله به خصوص برای کسانی که در دوره بلوغ هستند و یا افرادی که داروهای هورمونی مانند داروی کنترل بارداری را مصرف می‌کنند خیلی اتفاق می‌افتد. در حقیقت آندروژن‌ها دسته‌ای از هورمون‌های جنسی هستند که باعث می‌شوند تولید سوم بدن فعال شود به خاطر همین سموم اضافی اکثراً در دوران بلوغ و همچنین تخمک گذاری که با فعالیت بالای آندروژن در یک زمان است تولید می‌شود.

تغییر هورمون

داروهای خاص

بعضی از داروها چربی پوست سر را زیاد از حد تحریک می‌کنند مثلاً داروهای ضد بارداری خوراکی غنی از پروژستین‌های آندروژنی هستند که ممکن است گیرنده‌های آندروژن را در بدنتان تحریک کنند و تولید چربی را در بدنتان افزایش دهند.

شست و شوی زیاد از حد

محکم‌ترین دلیلی که شما را وادار می‌کند روزی یک بار دوش بگیرید پوست سری چرب است البته دقت کنید که انجام این کار می‌تواند باعث شود که پوستتان بیش از حد واکنش نشان دهد و بیشتر از حد خودش چربی تولید کند.

همان گونه که شستن پوست باعث می‌شود که پوست خیلی خشک شود شستن زیاد از حد موها نیز باعث از بین رفتن چربی طبیعی پوست سر افراد می‌شود در نتیجه این شرایط باعث می‌شود که پوست وادار به این شود تا چربی بیشتری تولید کند.

ژنتیک

ممکن است که بعضی از افراد با غده‌هایی به دنیا بیایند که چربی بیش از حدی تولید می‌کنند و همچنین ممکن است افرادی با غده‌هایی به دنیا آیند که چربی خیلی کمی تولید می‌کنند و در نتیجه پوست و موی خشک را خواهند داشت.

شرایط آب و هوایی

ممکن است که آب‌ها ظاهر موها و احساسی که نسبت به آنها را دارید تحت تاثیر قرار دهد. در مکان‌های مرطوب به میزان کمتری رطوبت از پوست شما تبخیر می‌شود و به خاطر همین این موضوع می‌تواند باعث احساس سنگینی و چربی موهای شما شود.

بیماری‌های خاص

به علاوه ممکن است که بیماری‌های مزمن خاص هم منجر به افزایش تولید سموم پوست سر شوند. مثلاً سندروم تخمدان پلکستیک اختلالی هورمونی شایع است که روی سیستم ایمنی تولید مثل خانم‌ها تاثیر دارد. کسانی که به تخمدان پلی کیستیک مبتلا هستند معمولاً به ریزش مو و چربی پوست سر مبتلا هستند.

استرس زیاد

هورمون استرس و یا همان کورتیزول در رگ‌هایتان جاری می‌شود و ممکن است که پوست و موی سر را چرب کنند بر طبق تحقیقات استرس روانی می‌تواند بدن شما را وادار کند که هورمون پرولاکتین ترشح کند. این ترشحات به غدد چربی سیگنال می‌دهند برای اینکه چربی تولید کنند، عواملی مانند سن، داشتن استرس و شرایط بحرانی ممکن است که بر سطح هورمون‌های شما اثر داشته باشد و این شرایط را به وجود آورد.

استرس زیاد

تهیه محصولات موی اشتباه

محصولات مویی که پر از مواد غنی و سنگین هستند امکان دارد که با پوست سر چرب سازگاری نداشته باشد و و بیش از حد معمول چربی تولید کند.

رژیم غذایی نادرست

یکی از دلیل‌های اصلی چربی پوست سر رژیم غذایی ناسالم است. زیاده روی کردن در خوردن گوشت، محصولات لبنی و همچنین نوشابه‌ها و الکل منجر به افزایش تولید سموم می‌شود.

آیا موی چرب اختلال محسوب می‌شود ؟

موهای چرب خودش یک اختلال به حساب نمی‌آید ممکن است که افرادی که پوست سرشان چرب است موهای سالم و یا حتی موهای شکننده و خشکی داشته باشند و در نتیجه موها برای سالم ماندن به چربی احتیاج ندارند.

ولی چربی بیش از حد ممکن است که باعث تجمع زیاد آن بر روی مو و پوست سر شود. همچنین امکان دارد که پوست چرب در به وجود آمدن بیماری‌هایی مانند درماتیت سبورئیک نقش داشته باشد. این بیماری عارضه‌ای است که می تواند پوست شما را ملتهب و تحریک پذیر کند همچنین شوره سر نیز یک نوع درماتیت سبورئیک است. همچنین پوست سر چرب ممکن است باعث شوره سر شود.

آیا درمان برای موی چرب وجود دارد؟

اگر مشکلتان ژنتیکی باشد ممکن است که درمان سخت شود. با وجود این چربی موی سر امری است که به راحتی با انجام بعضی از تغییرات در زندگی کنترل می‌شود.

اگر موهای شما چرب هستند چند راهکار وجود دارد که برای کاهش چربی موی سر می‌توانید آنها را انجام دهید. در ادامه چند راهکار را برای شما توضیح می‌دهیم:

  • رژیم غذاییتان باید سرشار از غذاهایی باشد که غنی از ویتامین B، مخصوصا B6, B2 باشد. این عنصرها توانایی این را دارند که بوم را کنترل کنند پس اضافه کردن مواد غذایی مثل سبزیجات برگ دار، حبوبات و همچنین جلبک دریایی به کنترل چربی موها کمک زیادی می‌کنند. گذشته از این باید سعی کنی تا جای امکان غذاهای چرب را مصرف نکنید و به جای آنها میوه‌ها و سبزیجات را مصرف کنید.
  • همچنین هیدراته ماندن نیز به وضعیت مو ناخن پوست شما کمک زیادی می‌کند.
  • اگر موهای خیلی چربی دارید سعی کنید از محصولات براق کننده و یا عطر موها اصلاً استفاده نکنید زیرا ممکن از این محصول‌ها موها را سنگین‌تر و چرب‌تر نشان دهند.
  • از آنجا که پوست سرطان دارای غدد تولید کننده چربی است باید از پوست سر بیشتر مراقبت کنید زیرا تحریک زیاد از حد پوست سر ممکن است فولیکول‌های مو را تحریک کند و منجر به تولید چربی اضافی شود.
  • برش زدن بیش از حد نیز ممکن است باعث شود که فولیکول‌های مو چربی بیشتری تولید کنند.
  • زمانی که موهایتان را با حوله خشک می‌کنید سعی کنید آن را خیلی شدید به پوست سرتان بمالید.
  • از سشوار به درستی استفاده کنید زیرا سشوار می‌تواند چربی اضافی را کاهش دهد ولی استفاده از از سشوار بسیار داغ ممکن است پوست سرتان را تحریک کند.
  • سعی کنید که پوست سرتان را نخارانید زیرا خاراندن پوست سر موجب تحریک و به وجود آمدن چربی بیشتر می‌شود.

معرفی چند تا شامپو برای موهای چرب

شامپو ایوروشه فاقد سولفات مناسب موهای چرب 300 میل

این شامپو موهای چرب را از ریشه تا نوک مو به زیبایی هر چه تمام شسته و تمیز می نماید. همچنین مشکلاتی که موهای چرب را درگیر خواهند کرد از قبیل چرب شدن زود به زود موها و … را کنترل حواهد کرد. شامپو پیوریتی ایوروشه موها و پوست سر را به لطف فرمولاسیون بی نظیر خود تغذیه خواهد کرد. در صورت استفاده منظم از شامپو موهای چرب ایوروشه، نتیجه بسیار ایده آلی را بر روی موهایتان تجربه خواهید کرد.

شامپو ایوروشه فاقد سولفات مناسب موهای چرب 300 میل
در صورتی که تمایل به خرید این شامپو را دارید می توانید روی این عکس کلیک کنید.

شامپو ضد شوره موهای چرب کلیر لیمویی 485 میل

این شامپو ضد شوره شما را برای همیشه از شوره سر رهایی خواهد داد. با توجه به شوره سر عوامل دیگری همچون چربی و خارش که سبب تشدید شوره سر خواهند شد را نیز رفع می کند. پوست را تغذیه خواهد کرد و موجب تعادل در پوست سر شده و شما را از شوره سر رهایی خواهد داد. این شامپو کلیر غنی شده با تائورین، ویتامین B3 و روغن های مغذی می باشد. نتیجه بهره مندی از این شامپو موهایی بدون شوره، سالم و درخشان خواهد بود. جهت استفاده آقایان یک گزینه بسیار ایده آل است.

شامپو کلیر لیمویی 8683130012550
در صورتی که تمایل به خرید این شامپو را دارید می توانید روی این عکس کلیک کنید.

 

source

توسط chehrenet